rozvíjet dovednosti, které vedou k odmítání všech forem sebe destrukce, projevů agresivity
vytvářet povědomí o specifičnosti života ve věku globalizace a multikulturního prostředí
posilovat odpovědnost a obezřetnost při zacházení s moderními médii a sociálními sítěmi
posilování sebedůvěry, sebevědomí, vytváření kladných životních postojů a hodnotových žebříčků
vytváření psychosociálního klimatu pro předcházení, podchycování a eliminování sociálně patologických jevů – rizikového chování
navazovat spolupráci s organizacemi, které se zabývají problematikou sociálně patologických jevů – rizikového chování a zapojit je do preventivního programu školy
zapojit rodiče do spolupráce se školou
vytvořit funkční třídní samosprávu
realizovat aktivity preventivního programu v rámci vyučovaných předmětů v průběhu školního roku
realizovat aktivity preventivního programu v rámci mimoškolních aktivit
podporovat volnočasové aktivity a zájmové kroužky, které zajišťuje škola nebo ve spolupráci s jinými organizacemi
zlepšit znalosti žáků o nebezpečných jevech, poskytovat informace vedoucí k zodpovědnému chování, dopravně-bezpečnostní výchova
realizovat různé přednášky, besedy, charitativní akce apod. v rámci primární prevence sociálně patologických jevů
účastnit se ekologických projektů
zabránit projevům rasismu, xenofobie, extremismu a diskriminace.
rozvíjet zásady demokratického občanství
respektování lidských práv
zajistit zdravý biologický, fyzický a psycho - sociální vývoj dítěte
rozvíjet mediální gramotnost při on-line vyučování
předcházení agresi
posílení občanské angažovanosti a historického povědomí
Dlouhodobé cíle – žáci
Soustavně působit v oblasti vzájemných vztahů, uvádět příklady vhodného a nevhodného chování, vytvářet vzorce správného chování. Vytvářet pocit sounáležitosti a z něj plynoucí potřebu a ochotu pomáhat ostatním.
Soustavně působit v oblasti zdravého životního stylu, ukazovat pozitivní důsledky jeho dodržování a naopak poukazovat na negativní důsledky sociálně nežádoucích jevů.
Trvale posilovat právní vědomí.
Prohlubovat umění komunikace mezi vrstevníky i mezi dětmi a dospělými.
Dlouhodobé – učitelé
Podporovat spolupráci a kolegialitu pedagogického sboru. Prohlubovat vzdělávání se v oblasti prevence sociálně nežádoucích jevů.
Aktivně se podílet na vytváření PP školy a monitorovat vzniklé rizikové situace ve svých třídách i mimo ně.
Zařadit Adaptační pobyty pro žáky 1. a 6. ročníků (dle možnosti školy)
Dlouhodobé – rodiče
Prohlubovat povědomí o sociálně nežádoucích jevech a o jejich prevenci. Podněcovat k aktivní spolupráci se školou, zaměřit se na účelnou komunikaci mezi pedagogy, žáky a rodiči.
Aktivně se zajímat o život svých dětí jak ve škole, tak ve volném čase.
Naučit se řešit vzdělávací i výchovné problémy se školou a snažit se o nápravu.
Pravidelně navštěvovat stránky školy a Bakaláře, zajímat se o hodnocení a chování dětí ve škole
Střednědobé - učitelé
Naučit pedagogický sbor spolupracovat s týmem prevence a tým prevence naučit spolupráci se zbytkem sboru. Spolupracovat s třídními učiteli na přípravě třídnických hodin se zaměřením na prevenci sociálně nežádoucích jevů.
Při tvorbě a ověřování ŠVP zařadit prevenci sociálně nežádoucích jevů do jednotlivých plánů předmětů i jako průřezová témata.
Navázat kontakty v oblasti prevence na Chebsku.
Vytvoření krizových scénářů a metodických pokynů.
Krátkodobé - učitelé
Pořádat besedy, přednášky a projekty pro žáky
Sledovat chování, monitorovat vztahy žáků ve třídě i mimo ni
Prohlubovat komunikaci žák – učitel, žák - žák
Konkretizace témat pro ŠVP se spolupráci s učiteli v rámci prevence
Aktivně se účastnit přednášek, besed a programů v rámci prevence, které metodik nebo tým preventistů naplánoval
V rámci DVPP udržovat školní metodický plán v kontaktu s aktuálním stavem legislativy.
Vytvořit časového harmonogramu jednotlivých preventivních aktivit.