Péče o žáky se se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP)
Depistážní šetření
vyhledávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami: - ve třídě - náhodně, nebo po domluvě s učiteli - v 1. ročnících plošně, vytipované děti individuálně na žádost třídního učitele nebo rodičů (při pochybnostech o schopnostech dítěte)
obvykle probíhají v průběhu měsíců listopad, prosinec v 1. třídách a v únoru ve 2. třídách
v 1. třídě u dětí vyhledáváme dílčí nedostatky v analýze a syntéze slov, v pravo-levé orientaci, zrakové analýze, v chybném držení psacího načiní apod.
výsledky jsou konzultovány s třídním učitelem a zákonným zástupcem dítěte, u kterých bylo dílčí oslabení zjištěno, jsou nabídnuty pracovní listy k docvičení nebo stimulační péče v rámci vyučování se speciálním pedagogem
ve 2. třídě se zaměřujeme na kvalitu čtení, schopnost sluchové diferenciace, sluchové analýzy a syntézy, vnímání rytmu slov, zrakové analýzy. Žáci též píší krátký diktát a opis.
na základě konzultace s třídním učitelem je vybraným žákům doporučena návštěva stimulační péče (podpůrné opatření 1. stupně) v rámci vyučování se speciálním pedagogem, některým i komplexní vyšetření v pedagogicko-psychologické poradně
o výsledcích obou šetření jsou rodiče žáků seznámeni individuálně na konzultačních hodinách
PSPP (Předmět speciálně pedagogické péče)
tak se nazývají hodiny nápravné péče, kde žáci s přiznaným podpůrným opatřením pracují individuálně nebo v malých skupinkách ( max. 4 žáci) pod vedením školního speciálního pedagoga nebo pedagogického pracovníka školy s rozšířenou kompetencí pro oblast speciální pedagogiky v rámci hodiny čtení, českého jazyka nebo matematiky jednou až dvakrát týdně
hodiny nápravné péče jsou zaměřeny na logopedické obtíže, oblast řečové výchovy, specifické poruchy učení, rozvoj grafomotorických dovedností, rozvoj vizuálně percepčních dovedností, nácvik sociální komunikace apod.
děti zde procvičují potřebné dovednosti v souladu se závěry vyšetření v pedagogicko-psychologické poradně, individuálním vzdělávacím plánem a podle aktuální potřeby
při práci využíváme pracovní listy, materiály a speciální pomůcky ze ŠPP
Náslech ve třídě
sledujeme klima třídy
zapojení dětí se speciálními vzdělávacími potřebami do vyučovacího procesu
pochopení pokynů a zadání úkolů
schopnost samostatné práce dětí
spolupráci asistenta pedagoga s učitelem
aktivitu asistenta pedagoga a pomoc ostatním žákům